BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 24, 2009

Soalan, Aku, Air Mata, dan Bonekaku.

Pernah kisah anda dan dia mendapat tentangan?
Apakah reaksi si dia?
Adakah si dia takut lantas mengundurkan diri?
Apa alasannya?

Anda ada memujuknya agar kembali?
Memohon maaf walau anda dan si dia tahu itu bukan salah anda?
Berusahakah anda untuk mendapatkannya kembali?
Adakah anda tahu tahap cintanya pada anda setelah peristiwa yang tidak diinginkan itu berlaku?
Pernahkah suatu ketika anda begitu memerlukannya namun kemudian menyedari si dia tak mungkin akan ada untuk anda lagi?
Mengapa anda masih menyayangi insan yang takkan berjuang untuk anda?
Perlukah anda yang berjuang bermati-matian semata-mata untuk sebuah cinta yang tak mungkin hakiki?

..........
Aku ingin meluahkan segala yang terpendam. Cuma takut disalah anggap, kemudian disendakan dengan kata-kata sinis. Aku sangat memerlukannya. Aku sangat menghargainya. Namun, akhirnya ia dimusnahkan juga oleh insan terdekat, Ma'e ku sendiri. Aku kecewa, dan seperti biasa tiada sebarang reaksi yang upaya aku perlihatkan. Di mata dunia, mungkin aku tak punya perasaan. Di mata Ma'e, mungkin aku tak kisah dengan apa yang terjadi. Di mata mereka, aku tenang menghadap dugaan. Dan di mata dia, mungkin aku tak ingin ini diteruskan lagi.

Pernah mereka mengerti hati kecil ku? Tidak... Hanya dia yang mengerti. Pernah mereka menghargaiku, walau dengan sedikit senyum ikhlas dan terima kasih? Tidak... Hanya dia, walau dengan perkataan yang paling ringkas.

Aku seorang insan yang hanya mencurahkan isi hatinya kepada yang hatinya kasihi dan hargai. Aku seorang insan yang teguh memegang prinsip hidup namun tewas pada kehendak hati. Aku, air mata yang takkan pernah dipertontonkan, takkan pernah mengalir di bahu yang lain, air mata yang kaku di saat hatiku meraung sakit dihiris, air mata yang takut menghadap dunia.
Air mataku mengalir deras pabila aku parah memerlukannya. Lebih laju membasahi pipi pabila ku sedar dia takkan mungkin kembali untukku lagi. Dan jatuh bertemu Bumi pabila aku kecewa.
Air mataku memenjara diri di saat yang lain berebut keluar. Air mataku kuat menahan diri dari memalukan aku. Air mataku yang menemaniku tika aku putus harapan. Air mataku yang memberiku harapan tika mukaku ku sembam ke bantal menangisi si dia. Air mataku yang menyanyi lagu untukku tidur setelah penat menangis. Air mataku yang setia.

Namun, aku masih memerlukan dia. Berkongsi hari ini dan bercerita tentang hari esok. Mengomel tentang itu, membantah tentang ini.

Boneka ku, adalah diriku sendiri. Dipentaskan di pentas dunia, ditertawakan, disindirkan, dan dikritikkan oleh para penonton. Dipermainkan...

0 comments: