BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 25, 2009

Jobs di sekeliling aku.

Sedang menonton Kampung Boy, di saluran Astro Ceria 611. Perlukah ada manusia berjalan seperti zombie, dan digambarkan sebgai duit berjalan? :P

Baru balik dari Menara Hap Seng, Jalan P. Ramlee. Mak Ngah nak ambik barang-barang ofis. Aku, Mak Ngah, Ibu, Alia ngan Aidan lunch kat bangunan sebelah yang aku tak tahu namanya. Sape-sape yang tahu, bolehlah bagitahu. Kalau tak silap, shopping complex. Packed dengan manusia-manusia yang nak melepak tunggu lunch hour habis. Well, bukanlah melepak - memandang kan manusia yang bekerja kat ofis ni 'bagus-bagus' orangnya. Manusia yang bekerja daily '7 to 5' tu tahulah rutin harian diorang. Yang aku tahu, selalunya
company diorang just about nak dapat tender, gi site, lunch sambil talking business, pepagi trapped dalam traffic jam. Yang 'lunch sambil talking business' tu, tak paham-paham lagi ke? BUSI-NESS. Korang belajar tinggi sampai langit ketujuh sana nun pun tak paham ke?
Lepas berhempas pulas berlumba sape type paling laju di bawah angin bayu sang air-cond (air-cond ada chlorofluorocarbons, yang menipiskan lapisan ozon), manusia-manusia ni race pulak ke food court berdekatan untuk makan tengahari. Kalau ada lagi masa, memborong. Mak Ngah selalunya 'attack area' dia kat Sogo. Sama ada naik 'cab' ataupun jalan kaki - wahh, power giler diorang ni (disebabkan banyak sangat 'exercise', dan jugak bantuan 'Teh Orang Kampung', pinggangnya sebesar cengkaman aku). Kengkadang Mak Ngah gi masa 'office hour' dah habis. Balik, cakap lah kat anak-anak dia yang 'spastik' tu, "Mama ada beli Twisties, Chi-gedix, Double Deckers, jajan, bla-bla-bla...." Kitorang 3 beradik diam je lah tengok tv.
My mum lak, hmmm, nak kata bekerja, takde lah nampak cam bekerja. Tapi duit masuk tiap-tiap bulan. Direct selling. Dia ngan papa jumpa orang every week, pergi attend business presentation. Hari tu, diorang menang lucky draw, dapat Perodua Viva. Tapi ibu pikir, takyah lah. Nak bayar 'roadtax' lagi,kang tu mati, ni mati... Haru. Plus, papa sayang Waja kuning dia tu. Bersalutkan sticker M.U. merata. Setia pada yang satu.
Mak Ucu, kerja kat HP. Satu bangunan ngan tempat kerja lama ibu dulu. Advertising. TBWA. Hahaha, teringat satu
kisah yang ibu jaja kat kitorang satu family.
Ibu nak quit, and it was her last day. Oleh itu, staff-staff kat situ yang kebanyakannya wanita men'derma'kanlah hugs and kisses diorang. Sampailah kat General Manager dia, Ibu stop and say, "Sorry, but i don't hug hypocrite people". Muahahaha. Masa dia cerita, "takdelah, dia yang gulingkan aku, nak hug-hug aku plak.
Lantak akulah nak cakap apa pun, last day aku." Bravo!
Ayah, tergolong dalam profesion yang aku tak berapa nak berkenan. He's a steward. MAS. Tak nak cakap banyak. :P
Papa lak, a bodyguard. Job yang bukan hari-hari kita boleh jumpa. Ada satu 'bonjol' kat belakang, dipercayai bullet terperangkap kat dalam. Puhh, lebar-lebor! Tapi beruntung la gak dapat bodyguard.....
And for myself, aku akan belajar balik kat sekolah rendah kalau aku dapat offer kerja kat office. Atleast bagi Math Teacher pun jadilah. Asalkan aku tak perlulah jumpa orang cakap pasal profit, tender, marketing tiap-tiap kali mulutnya terbuka. Kalau kau nak tanya aku waktu kerja habis ke, Detective Conan yang latest pe citer, boleh. Yang lain, depends lah.